۸ سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر معظم انقلاب

1 مهریه سنگین

کسانی که مهریه‌ی بالا برای خانمشان قرار می‌دهند، به جامعه ضرر می‌زنند. خیلی از دخترها توی خانه می‌مانند، خیلی از پسرها بی‌زن می‌مانند، به‌خاطر این‌که این چیزها وقتی در جامعه رسم شد، سنت و عادت شد، به جای «مَهرُ السّنّة»، به جای این‌که مهر پیغمبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله) سنت باشد، وقتی مهر جاهلی سنت شد، اوضاع، اوضاع جاهلی خواهد شد. خطبه‌ی عقد 1377/8/11
 



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 21 دی 1395برچسب:, | 21:41 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

ازدواج در نگاه هر کس معیارهایی دارد. با این حال، معیارهایی که بزرگان دین معرفی کرده‌اند، سالم‌ترین و مطمئن‌ترین معیارها است.
 
شرط اول؛ ایمان
 
در اسلام شرط اول انتخاب همسر ایمان و تقوا معرفی شده است. دین بنیان خانواده را حفظ می کند و همسر باتقوا بیشتر از همسری که تقوای کمتری دارد، می تواند اعتماد و آرامش شما را تامین کند.



ادامه مطلب
تاريخ : یک شنبه 5 دی 1395برچسب:, | 22:27 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

خوانندگی عروس خانمها در مراسم عروسی امروزی

برخی از جوانان برای مطرح شدن بیشتر و جلب توجه عام به سوی خود، بدعت هایی در مراسم عروسی می گذراند و متحمل هزینه های زائد می شوند تا متفاوت تر به نظر بیایند و بیشتر دیده شوند که از جمله آنها رقص گروهی با خوانندگی عروس خانم هاست!



ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 30 آذر 1395برچسب:, | 23:18 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

دهم ربیع الأول، سالروز ازدواج حضرت محمد (ص) با حضرت خدیجه (س) است. ماجرا از مهمانی در خانه خدیجه (س) آغاز شد. روزی خدیجه (س) در خانه خود ماجرای خواستگاری حضرت خدیجه (س) از پیامبر اکرم (ص)مجلسی تشکیل داده بود و از عالمان یهودی دعوت کرده بود تا برایش صحبت کنند. در اواسط جلسه جوانی خوش سیما از مقابل خانه خدیجه (س) گذشت. دانشمند یهودی از خدیجه (س) خواست که او را به مجلس دعوت کند. پس از پایان مجلس و در هنگام خداحافظی در حالی که شعف از صورت آن عالم یهودی مشهود بود، رو به خدیجه کرد و گفت:

 



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 20 آذر 1395برچسب:, | 22:19 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

مهارت‌های زندگی خانوادگی، در آیینه آیات و روایات

 کتاب «مهارت‌های زندگی خانوادگی در آیینه آیات و روایات»

مجموعه‌ای از آیات نورانی قرآن و روایات اهل‌البیت (ع) درباره تشکیل و تداوم زندگی خانوادگی است.

زهرا آیت اللهی، نویسنده کتاب، در آغاز هر فصل، برخی شاخص‌های زندگی موفق خانوادگی را بر اساس آیات و روایات آن فصل برشمرده و در مواردی نیز به برخی مهارت‌های زندگی موفق در آغاز و پایان هر فصل، اشاره اجمالی شده است تا به اختصار شیوه عملی کاربرد این شاخص‌ها در زندگی مشترک ارائه شود.

خویشتن‌داری جنسی تا آستانه ازدواج، انتخاب همسر و تشکیل خانواده، استحکام روابط همسران، اقتصاد خانواده، گستره خانواده، بهداشت خانه و تغذیه خانواده و آسیب‌های زندگی خانوادگی عناوین فصول این نوشتار را تشکیل می‌دهند.



ادامه مطلب
تاريخ : شنبه 12 تير 1395برچسب:کتاب,مهارتهای زندگی,آیات وروایات, خانواده,سبک زندگی, | 1:23 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

نگاه امیر المؤمنین(ع) به تربیت فرزند در نهج البلاغه

عوامل بازدارنده از آلودگی‌های اجتماعی

دین اسلام بر تربیت فرزندان تأکید بسیار دارد. فرزندان هدیه و موهبت الهی هستند و باید برای تربیت آنان توجه و تلاش زیادی داشته باشیم. پیامبر عظیم شأن اسلام(ص) در این باره می‌فرمایند: «فرزندانتان را گرامی بدارید و آن‌ها را نیکو تربیت کنید.»

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 11 تير 1395برچسب:, | 22:20 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

به دنبال شریک زندگی بی‌عیب و نقص نگردید. شریک زندگی بی‌عیب و نقص

  یک روان‌شناس گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان رابطه‌ای یافت که همه لحظاتش سرشار از شادی و خنده و احساس آرامش باشد و به عبارتی، تلخ و شیرین هر زندگی مشترکی کنار یکدیگر معنا می‌یابد. .... 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 17 ارديبهشت 1395برچسب:, | 15:1 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

مجرد بودن، سلامتی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهدمجرد بودن، سلامتی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد

  تحقیقات حاکی از آن است که مجرد بودن، بر سلامتی افراد تأثیر منفی گذاشته و آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر قرار می‌دهد. ... 

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 17 ارديبهشت 1395برچسب:, | 14:14 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

اهمیت مشاوره پیش از ازدواج:اهمیت مشاوره پیش از ازدواج

 اکثر زوج‌ها به مراسم ازدواج خود، بیش‌از اصل ازدواج‌شان اهمیت می‌دهند! باتوجه به آمار بالای طلاق به نظر می‌رسد آن‌ها برای حفظ زندگی مشترک با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. زوج‌هایی که به آخر خط می‌رسند، از نظر روانی احساس امنیت نمی‌کنند و علاوه بر مشکلات خارجی با مشکلات داخلی نیز مواجه‌اند. باتوجه به هزینه‌ای که برای ترتیب دادن یک مراسم عروسی می‌کنید آیا عاقلانه نیست که کمی هم به فکر تقویت رابطه‌ی خود با همسرتان باشید؟!

بسیاری از نامزدها خود را آماده ازدواج می‌دانند و شاید تا حد زیادی نیز حق داشته باشند؛ ولی آن‌ها غالباً مشکلات پیش‌رو را درنظر نمی‌گیرند. به زوجین اکیداً توصیه می‌کنیم تا حد امکان زندگی مشترک خود را به خوبی آغاز کنند تا مجبور به کمک گرفتن از مشاوران نشوند. اگر آن‌ها به چند نکته توجه کنند در آینده مشکلات کمتری خواهند داشت، ولی زوجین چرا به مشاوره پیش از ازدواج نیاز دارند؟

 



ادامه مطلب
تاريخ : جمعه 17 ارديبهشت 1395برچسب:, | 13:38 | نویسنده : اعضای فعال کانون |
نخستین روز از آخرین ماه سال قمری، سالروز پیوندی آسمانی است که دیگر هیچ گاه مانند آن در تاریخ تکرار نشد. علی علیه السلام ، پیشوای  پارسایان با فاطمه علیهاالسلام ، برترین بانوی جهان پیمان عشق بست و خدا، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت این ازدواج، عمری به گستردگی آفتاب دارد؛ هم چنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه مانا گردید. اول ذیحجه، روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی علیهاالسلام داده اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند. اشراف عرب دختران خود را به کسانی می دادند که در قبیله و قدرت و زر و زور مثل آنها باشند. روی این عادت دیرینه، اشراف و بزرگانی اصرار داشتند که با دختر گرامی پیامبر، فاطمه علیهاالسلام ازدواج کنند؛ غافل از آنکه این دختر با همه دختران دیگر فرق داشته و به موجب آیه مباهله مقام بلندی دارد. فاطمه علیهاالسلام به تصریح آیه تطهیر معصوم بود و شوهری جز معصوم نمی توانست داشته باشد؛ از این رو، پیامبر از طرف خدا مأمور بود که در پاسخ خواستگاران بگوید ازدواج فاطمه باید به فرمان خدا صورت گیرد.


ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه 24 شهريور 1394برچسب:ازدواج حضرت علی بافاطمه (س), | 14:54 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

طرح سبک زندگی اسلامی در سیره فاطمی توسط هسته فرهنگی جوان شهر سلامی به مناسبت ایام ولادت حضرت فاطمه(س) برای زوج های جوان به اداره تبلیغات اسلامی شهرستان در اسفند ماه 1392 ارائه گردید که این طرح از طرف اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی استان تایید گردید و در ایام ولادت حضرت فاطمه (س) در غالب کارگاه آموزشی مهارت های زندگی به مدت یک روز برای 30 زوج جوان در محل زینبیه شهر سلامی با حضور استاد سید ابوالفضل موسوی برگزار گردید.

 



تاريخ : سه شنبه 9 ارديبهشت 1393برچسب:سبک زندگی اسلامی,, | 1:4 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

احکام فقهی جهیزیه در اسلام : آیا از احکام فقهی جهیزیه خبر دارید و می‌دانید لوازمی که تحت عنوان جهیزیه‌‌ از قبل خریداری کرده‌اید مشمول پرداخت خمس می‌شود یا خیر؟  شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید جهیزیه زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) چه بوده است؟ این لیست را ببینید و با بعضی جهیزیه‌‌های امروزی مقایسه کنید. حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام پس از خواستگاری از فاطمه زهرا علیها سلام و شنیدن پاسخ مثبت از بانوی اسلام، زره خود را فروخت و پولش را نزد رسول خدا برد. پیامبر هیچ سؤالی از مقدار پول‌ نفرمود. فقط مشتی از آن پول را برداشت و به بلال حبشی داد و فرمود: « برای فاطمه عطر بخر» . سپس با دو دست خود مشتی دیگر برداشت و به ابوبکر داد و فرمود: « برای فاطمه لباس و اثاث منزل تهیه کن» و عمار یاسر و چند نفر دیگر را برای کمک به او روانه فرمود. این هم صورت جهیزیه فاطمه علیها سلام: پیراهن به 7 درهم، روسری به 4 درهم، حوله‌ خیبری، تختی از برگ خرما ، 2فرش کرباس، 4 متکای پوستی، پرده‌ پشمی، حصیر، آسیاب دستی، طشت مسی، مشک چرمی، قدح شیر، مشک کوچک ، کوزه‌ سفالی دهن گشاد، 2 کوزه گلی، سفره‌ چرمی. وقتی جهیزیه را نزد رسول خدا آوردند، پیامبر نگاهی به آن کرد و اشک در چشمان مبارکش حلقه زد. آن‌گاه سر خود را به آسمان بلند کرد و عرضه داشت: « خداوندا به این قوم که بیشتر ظروف‌شان گِلی است، برکت عنایت فرما». ما جهیزیه بزرگ‌تر از این جهیزیه تا دل‌تان بخواهد سراغ داریم، اما هیچ زن و شوهری را خوشبخت‌تر از علی و فاطمه نمی‌شناسیم. شما می‌شناسید؟

مسائل فقهی جهیزیه: چقدر از احکام فقهی جهیزیه می‌دانید؟ فکر می‌کنید جهیزیه‌‌هایی که تا به حال و از چندسال قبل خریداری کرده اید مشمول پرداخت خمس هست یا نه؟ شما که نمی‌خواهید فرزندتان زندگی‌اش را بی‌توجه به احکام دین خدا شروع کند. این چند استفتا از مراجع مختلف را بخوانید: حضرت امام خمینی(ره) : اگر انسان نتواند یک‌جا جهیزیه دختر را تهیه کند و مجبور باشد که هر سال مقدارى از آن را تهیه نماید یا در شهرى باشد که معمولا هر سال مقدارى از جهیزیه‌ دختر را تهیه مى کنند، چنانچه در بین سال از منافع آن سال جهیزیه بخرد خمس ندارد. اگر از مقلدان امام خمینی هستید باید حواستان باشد که اگر برای خرید جهیزیه پول کنار گذاشته‌اید، این پول حتما خمس دارد. امام در پاسخ به این سوال که « آیا به جهیزیه‌ زنى که به خانه‌ شوهر آمده و پدرش خمس مالش را نپرداخته، خمس تعلق مى گیرد یا نه؟» گفته اند: «اگر یقین نداشته باشد که در جهیزیه خمس است لازم نیست خمس بدهد و اگر یقین دارد، باید به حاکم شرع مراجعه کند و در صورت پرداخت خمس یا اجازه، مى تواند در جهیزیه تصرف نماید.» حضرت آیت الله بهجت : سوال: پدر و مادرم مقلد مرجعى هستند و خودم از مرجع دیگرى تقلید مى کنم، در مسأله‌ خمس جهیزیه باید به کدام نظریه عمل کنم؟ جواب: بعد از این که به تصرف شما درآمد و مالک شرعى شدید، شما باید به نظر مرجع خودتان عمل کنید. سوال: اکثر خانواده‌‌ها جهت تهیه‌ی جهیزیه‌ی دختران‌شان اقدام به خرید وسایل و لوازم در چندین سال قبل از ازدواج مى‌کنند که تا زمان ازدواج، آن وسایل بدون استفاده مى‌ماند. آیا خمس بر آن‌‌ها تعلق مى گیرد؟ جواب: تهیه جهیزیه در سال‌‌هایى که دختر در معرض شوهر نمودن است، خمس ندارد. سوال: دخترى که کارمند است و در خانه پدر زندگى مى کند، مقدارى از حقوق ماهیانه خود را برای تهیه جهیزیه مصرف و مقدارى از آن را هم جهت سایر لوازم زندگى براى تکمیل جهیزیه پس انداز مى‌کند. آیا پرداخت خمس بر او واجب است؟ جواب: تهیه جهیزیه در حد شأن و یا پس انداز براى آن، به شرحى که در مسأله 1391 رساله آمده، خمس ندارد.

احکام حقوقی جهیزیه: اگر در جریان خرید جهیزیه هستید، بهتر است اطلاعاتتان را درباره‌ مسائل حقوقی جهیزیه هم زیاد کنید. این چند تا نکته به کارتان می‌آید: طبق قانون مدنى و عرف موجود و موازین شرعى تأمین معاش و کلیه‌ی لوازم مربوط به زندگى با مرد است اما زن هم به نشانه‌ی صمیمیت و علاقه به زندگى مشترک، دوست دارد با همسر آینده‌ی خویش همراهى کند و او را در تشکیل یک زندگى مشترک یارى کند. از طرف دیگر بعضى از حقوقدانان معتقدند که اختصاص دادن جهیزیه به دختر از سوى پدر و خانواده او در واقع به نوعى تعدیل قانون مربوط به ارث محسوب مى شود. • از نظر حقوقی زن دارای استقلال مالی کامل است و آوردن جهیزیه هیچ حقی برای شوهر از نظر مالکیت ایجاد نمی‌کند. شوهر فقط می‌تواند به‌طور متعارف از این جهیزیه استفاده کند. برای این که در زمینه‌ مالکیت جهیزیه و اختلافات احتمالی آینده بین زن و شوهر مشکلی برای تامین حقوق زن ایجاد نشود، چند راه قابل تصور است. مثلا گرفتن رونوشت عادی از اقلام جهیزیه به‌طور دقیق و تفصیل شامل تعیین نوع، مدل، قیمت و سایر مشخصات جنس مورد نظر و یا تایید موضوع تحویل اموال توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی. این لیست که به «سیاهه‌ جهیزیه» معروف است از نظر دادگاه بسیار مهم و در رأى دادگاه بسیار اثر گذار است. علاوه بر سیاهه‌ی جهیزیه، فاکتورهاى خرید جهیزیه را نیز حفظ کرده تا در صورت لزوم، از آن به عنوان سند خرید استفاده و به دادگاه ارائه کنید. البته امیدواریم که هیچ وقت کارتان به این توصیه‌‌ها نیفتد اما خب کار از محکم کاری عیب نمی‌کند. • زن مى تواند هر وقت و هر زمان که بخواهد و تشخیص دهد نسبت به جهیزیه‌ خود دخل و تصرف کند، یعنی آن را بفروشد یا جهیزیه‌ خود را به مکان دیگر مانند منزل خانواده خود انتقال دهد و یا ‌آ‌ن‌ها را تبدیل به احسن کند و حتى مى‌تواند بدون اجازه همسرش ‌آ‌ن‌ها را به دیگران هبه دهد (ببخشد) که البته این یک حق قانونى است. • ممکن است پس از ازدواج بین زن و شوهر بر سر مالکیت اموال موجود اختلاف به وجود بیاید، چرا که با مخلوط شدن اموال زن و شوهر، تفکیک ‌آ‌ن‌ها کمی‌سخت می‌شود. در مورد املاک و اموال ثبتی و نیز اموال دارای مدرک کتبی، مشکل خاصی وجود ندارد، ولی در مورد اموال منقول و اثاثی که سند رسمی ‌یا عادی ندارد کار دشوار می‌شود. • دیوان عالی کشور در رای شماره 1366 ‌- 1182 اعلام می‌کند «داشتن قبض رسید جهیزیه از زوج به تنهایی کافی برای حق مطالبه نیست بلکه باید زوجه ثابت نماید که جهیزیه باقی در منزل زوج است و اثر قبض و رسید فقط همین است که با بقاء عین جهیزیه، زوج نمی‌تواند بدون وجود ناقل جدیدی نسبت به آن دعوی مالکیت نماید.» • هر گاه جهیزیه‌ زن مورد استفاده‌ اختصاصی شوهر باشد و در اثر این استفاده خراب یا قیمتش کم شود؛ شوهر وظیفه دارد خسارت ‌آ‌ن‌ها را پرداخت کند. • براى پرهیز از هرگونه خسارت احتمالى به‌هنگام عقد یا بعد از تهیه جهیزیه و قبل از تحویل آن به داماد و یا خانواده او حتماً لیستى از جهیزیه تهیه کرده و آن را به امضاى عروس و داماد و 2 نفر از بستگان زوج و د2 نفر از بستگان زوجه رسانده و همانند سند ازدواج ازاین لیست نگهدارى کنید تا در صورت لزوم و یا زمانى که اختلاف زوجین به جدایى منجر مى شود دچار مشکل نشوید.

          نویسنده : نخعی / امام جماعت مسجد



تاريخ : دو شنبه 23 دی 1392برچسب:احکام جهیزیه در اسلام, جهیزیه,, | 1:36 | نویسنده : اعضای فعال کانون |

نخستین روز ذی الحجه ازتقویم هجری مزیّن به سالروز ازدواج آسمانی امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س)است که ثمره آن شجره طوبایی است که میوه آن جهان بشریت را نجات خواهد داد. از این رو در زندگی اهل بیت عصمت وطهارت(ع) الگو و راهنمای بسیار روشنی است برای کسانی که بخواهندبه بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند، این مسأله آنقدر پر اهمیت است که دربرخی احادیث، بصراحت اعلام شده شیعه بودن ما به التزام و تبعیت عملی از سبک زندگی ایشان ثابت می شود.امروز اول ذی الحجه و برابر باسالروز ازدواج دو گوهر گرانبهای آفرینش حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س)است. ازدواج وسیره زندگی این دو بزرگوارا لگوی همه ا نسانهای باایمان وا هل تقواست و مابا تأسی به سبک زندگی آنهادر مسیر فلاح ورستگاری قرار می گیریم.

سبک ازدواج وتشکیل زندگی حضرت علی (ع) وحضرت فاطمه (س) سرشار ازدرسهای ارزشمند برای رسیدن به زندگی متعالی است:

-ازجمله نکات مهم زندگی حضرت فاطمه (س)ازدواج آن حضرت بود. ایشان خواستگارانی بسیار در میان صحابه داشت که از نظر مالی در رتبه های بالایی قرار داشتند، اما رسول خدا همچنان مسأله را به نظر خداوند موکول می کرد تا سرانجام جبرئیل بر پیامبر(ص)نازل شد و گفت: "ای محمد! خدا بر تو سلام می رساند و می فرماید فاطمه را به عقد علی درآور، خداوند علی رابرای فاطمه و فاطمه رابرای علی پسندیده است." و فاطمه(س)و پیامبر(ص)واگربهتربگوییم خداوند تبارک و تعالی، علی(ع)را که جوانی سرشار از ایمان و تعهد بود انتخاب کردند. حضرت فاطمه زهرا(س) و مولای متقیان علی(ع)؛ این دو یار آسمانی آنچنان همکفو یکدیگرند که در آیینه خلقت انعکاسی جز وجود مقدس این دو برای یکدیگر وجود ندارد. چنانکه در روایات متعددی نقل شده است پیامبر اکرم(ص) فرمود: «اگر علی نبود، فاطمه همتایی نداشت. » بنابراین از اینجا مشخص می شود منظور پیامبر(ص) در کفویت زوجین، ایمان دوطرف است.

 

ریشه مشکلات ازدواج جوانان: مشکل بزرگ ما این ا ست که در شاخصه ها و ویژگی هایی که باید در زندگی فردی وا جتماعی ما خود را نشان دهد و هر گوشه این زندگی تابلوی خداپرستی و ایمان باشد، دچار خلأهای جدی هستیم. همه ما خود را مسلمان و پیرو مکتب اهلبیت (ع) دانسته وا ز نوع زندگی خود راضی هستیم،ا ما وقتی حسابرسی می کنیم هم در سطح فردی و هم در سطح اجتماعی نیازمندبازنگری و بازمهندسی زندگی خود می شویم. ماا ز زندگی همسایه، خویشان و دارندگان حق بر گردنمان غافلیم، دچار اسراف و تبذیر شده ایم که در فرهنگ اسلامی مورد مذمت است. یا پدران و مادران برای فرزندان الگویی راتدوین کرده اند مبنی بر اینکه هر چه بخواهند بدون زحمت و در کمترین زمان در اختیار آنها قرار می گیرد!اما می توان بااستفاده از مناسبت هایی همچون سالروز ازدواج امیرالمومنین(ع) و حضرت صدیقه (س)ا لگوهای اجرا شدنی در زندگی امروز راتبیین وعرضه کرد.

شش مانع بزرگ بر سرراه ازدواج آسان جوانان وجود دارد:

طلاقهای رو به افزایش، تربیتهای ناقص خانوادگی که سبب شده جوانان در سنین لازم آماده ازدواج نشده باشند،از بین رفتن نگاه معنوی به ازدواج،ملاکهای غیر منطقی همسر، مهریه های سنگین، تشریفات و تجملات در جهیزیه و عقدو عروسی.

عروسی : باران بهاری: یک هفته بود کارتهای عروسی روی میز بودند. هنوز تصمیم نگرفته بود چه کسانی را دعوت کند. فهرست مهما نها و کارهای عروسی ذهنش را پر کرده بود. برای عروس مهم بود که چه کسانی حتماً در عروسی اش باشند. از اینکه فلانی سفر بود و به عروسی نمی رسید خیلی دلخور بود. کاش می آمد. خیلی از کارتها مخصوص بودند. مثلا فلان دوست و فلان رئیس. خودش کارتها را می برد با همسرش! سفارش هم می کرد که حتما بیایند. می گفت اگر نیایید دلخور می شوم. دلش می خواست عروسی اش بهترین باشد. همه باشند و خوش بگذرانند. تدارک هم دیده بود. آهنگ و ارکست هم حتماً باید باشد. می گفت بهترین تالار شهر را آذین بسته ام. چند تا از دوستانم که خوب مجلس را گرم میکنند هم هستند. آخر شوخی نبود که! شب عروسی بود. همان شبی که هزار شب نمی شود. همان شبی که همه به هم محرمند! همان شبی که وقتی عروس بله می گوید، به تمام مردان شهر محرم می شود! همان شبی که فراموش میشود عالم محضر خداست. همان شبی که داماد هم آرایش میکند. همه و همه آمدند حتی هفت پشت غریبه، اما... اما «او » دعوت نشده بود. او که حق پدری دارد به گردن همه ما. مگر می شود او نباشد؟ مگر می شود شب عروسی دختر، پدر نیاید؟ آخر امامان پدر معنوی ما هستند. عروس برایش کارت دعوت نفرستاده بود و اصلا منتظرش که هیچ، حتی به فکرش هم نبود. اما آقا آمده بود... به تالار که رسید، دورتر ها ایستاد و گفت: دخترم عروسی ات مبارک. ولی ای کاش کاری می کردی تا من هم می توانستم بیایم... دخترم من برایت آرزوهای قشنگی داشتم. همیشه سحرها برایت دعا می کنم، ولی... ولی انگار دخترک یک شب را به همه چیز بخشیده بود. یاد یکی از دوستانم افتادم. قبل از عروسی شان رفته بودند جمکران. کارت عروسی اش را با اسم مهمان ویژه، توی مسجدگذاشته بود.

هدف از ازدواج وتشکیل خانواده چیست :

ازدواج فقط به خاطر ارضای نیازهای جنسی نیست. هدف از ازدواج تشکیل بنیان محکم زندگی وایجادخانواده ودر نتیجه تشکیل یک اجتماع سالم وسعادتمند است واین بنیاد، جز با اعتقادبه خداوند وانجام دستورات الهی ورسول گرامی اسلام ایجادشدنی نیست .

ازدواج در اسلام یک امر مقدس وعبادت محسوب می شود، ازدواج مایه رسیدن به آرامش وسکون است،مایه تکمیل وتکامل است ، مایه تامین نیازجنسی ، سلامت وامنیّت اجتماعی وتامین نیازهای روحی و روانی انسان است.

امام رضا (ع) ازدواج را برای یک جوان مسلمان از بهترین فوائد وبهره های دنیوی دانسته ، لذا می فرمایند: هیچ سودی برای بنده خدا بهتر از هوسر صالح نیست که هنگام دیدن وی خوشحال شود ودر غیاب او حافظ نفس خود واموال شوهرش باشد.

قرآن : واز آیات خداوندی است که برای شما از جنس خودتان همسری بیافرید، که درکنار او آرامش یابید ومیان شما عشق ومحبّت ومهربانی قرار داد.(روم /21)

ازدواج در کلام پیامبراکرم (ص) :

- وقتی کسی که به خواستگاری می آید واخلاق ودینش مایه رضایت است به او زن دهید که اگر چنین نکنید ، فتنه وفساد زمین راپر خواهد کرد.  - بهترین ازدواجها آن است که آسان تر انجام شود.

- در اسلام هیچ بنایی ساخته نشد، که نزد خداوند محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد

- دو رکعت نمازی که ازدواج کرده می خواند ، برتر از هفتاد رکعت نمازی است که فرد عزب ومجرد می خواند.

- زن بگیرید، زیراکه ازدواج کردن روزی شما را بیشتر می کند.

- بهترین زنان امت من  زنانی هستند که مهریّه شان کمتر وزیبائی شان بیشتر باشد

هشدار:  دخترم ! پسرم ! مواظب باش ! نغمه احساساتی ((دوستت دارم )) رافقط از همسر ومحارمت بپذیری. مبادا با شنیدن این نغمه محبت وصفا از هر کس دیگر ، خام شده ، دل ببازی ! اسیر شکارچیان هوس باز شوی ! قلب پاکت رابه نا اهلان هدیه کنی! مورد سوء استفاده قراربگیری و روزگارت سیاه شود!!.

سخن آخر ((نیایش)) : خداوندا ، مارا توفیق طاعت ، دوری از معصیت ، درستی درنیّت وحقیقت معرفت عنایت فرما!

زبان ما رابه صواب وحکمت جاری فرما ،دیدگان مارا از خیانت ، وگوشهای ما را از شنیدن بیهوده وغیبت باز دار!

دانشمندان ما را به زهدورزی ونصیحت ،دانشجویان رابه دانش اندوزی ورغبت ،شنوندگان ما رابه گوش دادن ومتابعت ،بیماران مارا به شفا وصحّت ودرگذشتگان ما را به لطف ومرحمت وپیران را به وقار ومهابت وجوانها رابه توبه وانابت و زنها رابه حیاوعفت وتوانمندان رابه فروتنی و وُسعت وبیچارگان را به وصبر وقناعت روزی فرما . (آمین یا ربَّ العالمین )                       نویسنده : نخعی /امام جماعت مسجد



تاريخ : سه شنبه 16 مهر 1392برچسب:, | 13:16 | نویسنده : اعضای فعال کانون |
صفحه قبل 1 2 صفحه بعد